Veckans Recept



Jag gillar att laga mat. När jag har tid. Här kommer lite recept som jag provat och gillat att dyka upp.

Detta recept fick jag prova hos vänner på Midsommarafton och har efter det lagat det flera gånger både till vardag och bjudmiddagar. Otroligt god sommarmat som kaske passa när hösten kryper närmare och man vill drömma tillbaka till sommaren en stund. Fungerar utmärkt till grillat kött och fisk.


Färskpotatissallad med bönor och krämig vinägrett






4 portioner
Krämig vinägrett:
  • 3 msk olivolja
  • 2 msk vit balsamvinäger
  • 2 msk majonnäs
  • 1,5 msk riven pepparrot
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar (eller efter smak)
Sallad:
  • 400 g kidneybönor
  • 500 g kokt kall eller ljummen färskpotatis, skivad eller delad
  • 150 g strimlade sallads- eller sockerärtor
  • 3 strimlade salladslökar
  • 1 urkärnat syrligt äpple, i bitar
  • 1 dl grovhackad körvel (av torkad betydligt mycket mindre, 1 msk kanske)
  • 1 tsk riven färsk pepparrot

Gör så här

Blanda samman ingredienserna till vinägretten. Skölj bönorna i kallt vatten och låt dem rinna av i ett durkslag. Lägg potatis, sockerärtor, salladslök, äpple, bönor, körvel och pepparrot i en rymlig skål. Häll på vinägretten och blanda försiktigt.

Ps. Jag avskyr bönor så de bytte jag ut mot Cocktailtomater


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0