Förbud mot kamphundar!


  • Mer politik i min blogg men detta gör mej verkligen upprörd!

    KDs första tag mot kamphundar börjar med att inte få in dem i boföretag/föreningar.
    Ett förbud mot potentiella farliga hundar för förortsbarnens skull!

    Vi börjar med...

    Vem ska då avgöra vad en potentiell farlig hund är?
    Enlig mina erfarenheter kan varenda hund vara farlig. Oavsett om det är en Rottweiler eller en Labrador.
    Jag har själv ägt en Rottis hane som när han levde och var frisk vägde ca 55 kilo.
    Han var respektingivande men ändå en riktig knähund.

    Jag kände mig trygg när han gick med mig. Var vi ute sent i mörker och han märkte att jag blev nervös, blåste han upp sig och hade försvarat mig in i det sista om det hade behövts.

    Jag förstår mycket väl att man kan bli rädd för en respektingivande hund, och ägare som inte tar ansvar för sin hund som kanske beter sig hotfullt borde få ta konsekvenser av detta.

    Det som gör mig så arg är att KD samlar alla "farliga" hundar under ett och samma namn "kamphund"
    Jag tycker termen respektlösa hundägare passa lite bättre.

    Sen finns det många som är rädda för hundar bara för att det är av en "viss" ras.

    När min Rottis var ca ett halvår var vi ute och gick och mötte en äldre dam. Min vovve som äääälskade alla människor charmade henne på avstånd och hon kom fram och ville krappa och krama. Efter en kort stunds pussande och gullande frågade damen vad han var för ras. Hon ställde sig fort upp och ryggade bak när jag sa att det var en Rottis.
    Något fel i den bilden?

    Visst har Rottis, DogoArgentino, Pittbull, Amstaff och andra hundar fått dåligt rykte och jag tror media har en stor del i det hela.
    Visst har oansvariga hundägare också en stor del i det hela eftersom många av dessa hundar införskaffas som en statushöjare. Eller penisförlängare om man vill.
    Men tidningarna skulle aldrig skriva om en Dalmatin som bitit någon. 

    Jag tror själv att oreglerad avel har stor skuld i farliga hundar, oavsett ras. En ansvarig och uppfödare bryr sig om var deras valpar säljs, till vem och i vilket syfte hunden skall användas.


    Nej byt bort ordet kamphund till något bättre!

    En kamphund är något vi människor skapar! Det är ingen ras i sig...






    Kalendern

    Tisdag 2010-09-28

    * Lennart och Leonard
    har namnsdag.

    * Dagen döpt till "Estoniadagen" av medierna då 859 personer omkommer vid Estoniakatastrofen varav minst 500 svenska medborgare. Bara ca 150 personer undkom.

    * 1997 Invigs Estoniamonumentet efter katastrofen.

    * Mika Häkkinen, finländsk Formel 1 förare fyller 42

    * Bam Margera, amerikansk skateboardåkare och tv-programledare, känd från Jackass fyller 31


Kommentarer
Postat av: Kadja

Så bra sagt!

2010-09-29 @ 14:06:29
Postat av: Bunny

Bra inlägg!!



Vad är egentligen en "kamphund"?



http://katidis.wordpress.com/2010/09/28/vad-ar-egentligen-en-kamphund/



Mvh

2010-09-29 @ 16:36:40
URL: http://katidis.wordpress.com/
Postat av: Moa Bjerner

Hej kusin! Fin blogg, jag har missat den fram tills för ett par veckor sedan. Nu kikar jag in då och då.

Och grattis (utan att ta ut segern i förskott)!



Vad gäller kamphundar kan jag däremot inte hålla med riktigt.

Eftersom hundbitna människor hamnar på akutmottagningen har jag gått en utbildning om hundskador och hundbett. Det är jag som röntgar, syr ihop och plåstrar om liksom.



Under utbildningen fick vi kika på de studier som gjorts i ämnet och kamphundar var kraftigt överrepresenterade i hundbettstatistiken (schäfrar också bör tilläggas).

De flesta som blir bitna blir det av en hund de känner, inte sällan barn med hund i familjen.



Sen räcker det ju inte att kika på ANTALET bett, för när det kommer till antalet ALLVARLIGA hundbettskador så blir plötsligt kamphundar totaldominerande. Kamphundarna biter helt enkelt hårdare och vägrar släppa taget i större utsträckning än andra raser. Kamphundar knäcker skelett i högre utsträckning.

Det är bland annat de egenskaperna de är framavlade på.



Jag kan känna att det finns belägg för att i allafall ifrågasätta kamphundarna i samhället.

Sen håller jag med dig om att det säkert finns fina och väldresserade kamphundar som aldrig skulle skada någon, precis som det finns massor av andra raser som man inte ska lita på bara för att de tillhör en klassiskt "snäll" ras.



För mig är det största problemet med ett förbud helt enkelt att det blir för lätt att förbigå.

Det räcker ju med att jycken är 1/10 någon annan ras och 9/10 kamphund så kan man inte förbjuda den i allafall.

Så vad skulle poängen med ett förbud av "renrasiga" kamphundar göra för nytta?



Ta hand om dig och magen! /Moa

2010-10-07 @ 22:16:41
Postat av: Annaankmamma

Hej kusin!

Tack (utan att ta ut segern i förskott =) )



Kul med kommentarer. =) Självklart förstår jag att tex ett pittbull eller Rottwieler bett gör större skada pga käkkonstruktionen och bettstyrka än en "vanlig" hund. Men jag tror inte problemet ligger hos hundrasen i sig utan vem och hur den handskas. Jag står helt klart fast vid min åsikt att en kamphund är något vi människor skapar inte en hundindivid i sig. Dessutom tränas en kamphund till att INTE attackera människor eftersom man som ägare/tränare måste kunna bryta fighter utan att skadas. Så det jag mest är emot är den skräck som folk har för "kamphundar" eftersom dom inte är framtagna el dresserade att vara farliga för människor. Enligt mig kan varenda(större)hund vara en "farlig" hund och ordet kamphund missbrukas. Så var ska man dra gränsen vad som kan användas som en "kamphund" och vilka ska då förbjudas? Ska rottweiler förbjudas? Ska Amstaff, Boxer, bulldog, Mastiff mfl förbjudas pga att dom är stora och Kan göra stor skada i fel händer.

Det är vad jag tycker iaf =)



Å jag ska ta väl hand om magen =) Kram! //Anna



2010-10-08 @ 23:55:38
URL: http://annaankmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0