Respektera äldre?

Det är ett evigt tjat om att vi unga inte respekterar dom äldre och alltför ofta är detta påstående sant.

Men jag ska vara helt ärlig och säga att jag har absolut ingen respekt för äldre i trafiken.
Anledning är att jag inte litar på dem.

Jag ska dra några exempel som skett bara de senaste veckorna. Dessa äldre borde inte få ha körkort nå mer!

Jag kör bakom en grön Audi A4. När vi kommer fram till en fyrvägskorsning med refuger i alla riktningar och huvudled som måste korsas kör den gröna bilen på fel sida om "vår" refug, alltså svänger den ut på fel sida om vägen den kommer ut på! Mötande trafik väjer, blinkar och tutar i panik av att möta en bil hux flux.
När bilen senare tagit sig ut i rätt fil och svänger i en annan korsning ser jag att bakom ratten sitter en 180 år gammal man med flaskbottnar till glasögon.

En kväll då jag ska plocka upp min mamma på tågstationen händer något annat som får mej att totalt tappa all respekt för äldre. Jag ställer mej halvägs upp på en trottoar pga få parkeringsplatser.
En bil står parkerad snett emot min, bilen står altså med sin för riktat mot min bils bakdörr, det är ca  1,5 meter mellan denna bil och min, plus att den kanske har en meter till bilen bakom.
Ett äldra par kommer till bilen och börjar blinka med hellyset, sammtidigt ser jag min mamma komma springande mot min bil. Hon skyndar att kasta in väska och sig själv i baksätet och säger att andra bilen vill att jag ska flytta för att han ska kunna komma ut.
Den här äldre herren har alltså 2 och en halv meter till godo till att få ut sin bil, ändå ser jag hur han sitter och viftar, svär och gormar åt mej och tycker jag ska flytta på mig. Här har jag stor lust att sitta kvar i trots så att han måste ta fingrarna ur *piiiip* och använda ratten.

Ni kasnke är less på denna historia men jag fortsätter i alla fall....

Jag och min bror var ute och åkte bil en dag inne i centrum och kommer till en korsning där det är näst intill stock. Mycket trafik i en korsning betyder att man måste vänta. Det förstår ju alla. Men denna äldre herre på kanske 80 år har inte tid med det... Han står som trea i korsingen till vänster och är less på att vänta så han börjar köra om bilar som står och väntar på att få köra ut.
Samma panik här, mötande trafik blinkar, tutar, kör upp på trottoaren för att inte kolidera...Men han kör vidare som om inget hänt och förstår inte vad han gjort för fel så han hytter med näven mot mötande bilar??????!!!!!

Jag förstår att man kanske kan bli lite förvirrad när man blir gammal och att det kanske är svårt för anhöriga att ta bort ett körkort från någon som absolut tycker att han/hon kör bättre än någonsin.

Men dessa exempel är några av anledningarna varför jag inte han någon som helst respekt för äldre i trafiken i alla fall.

Go Kväll! =)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0